NAK SIMPAN TABUNG HAJI LAH =D

Monday, February 6, 2012

DOA

Assalamualaikum .. 

Sedar atau tidak , dalam keadaan kita tengah fragile atau rapuh , minda kita mudah berfikir dan menduga . pelbagai persoalan muncul dibenak fikiran . yang logik di akal mahupun di luar paras normal . bergantung kepada situasi . apa yang aku nak kongsi kan ni , mungkin dah biasa korang dengar . cuma ini sebagai ingatan kepada diri aku . aku ni bukan lah bagus mana . takde sedikit pun tercalit dalam kepala atau minda terasa diri ini bagus . aku selalu merasakan diri ini serba kekurangan . aku selalu compare kan diri aku dengan orang lain . aku selalu impikan kehidupan seperti orang lain . tapi .. someone said this to me .. 


Don't compare your life to others . 
You have no idea what their journey is all about . 

jadi , bila aku terfikir hidup aku ni malang , hidup aku ni tak best , hidup orang lain best , aku ingatkan diri aku dengan kata kata macam ni . thats why aku prefer to talk to others bila aku serabut , ada masalah . sebab aku perlukan kata kata macam ni untuk bangunkan aku dari keadaan yang tidak waras . dah macam cerita Inception dah kan . baru-baru ni , aku ada mengadu dekat seorang sahabat perihal keadaan diri yang rasa tak selesa . rasa risau . rasa terduga dan menduga . aku ada sesuatu yang aku duk harap sangat sangat . dan sudah tentu , aku selalu pohon dalam doa . tapi aku rasa tak yakin bahawa doa aku tu akan diterima dan dimakbul . 

sebab aku kenal diri aku macam mana . tak konsisten . bila nak something , baru solat betul betul , doa betul betul . bila dah dapat , terus lupa diri . terus jadi sombong , angkuh . terus kembali kepada diri yang asal . yang buat dosa dalam sedar dan tahu itu adalah dosa . dan sudah pasti , aku tak lari dari kenyataan bahawa dalam kehidupan sehari harian , pasti ada jugak dosa yang dibuat antara sedar atau tidak . sebab tu aku rasa , insecure . aku rasa tak best . sebab aku terlalu letak harapan bahawa Allah akan makbulkan doa aku . jadi aku takut , andaikata aku tidak diberi peluang untuk merasai apa yang aku impikan , aku jadi down , dan terus terusan salahkan takdir .

so , i talked to a friend . dia pesan kat aku , bukan tugas kita untuk tentukan doa kita tu makbul ke tak . apa yang kita perlu buat adalah yakin dengan kuasa Allah , dan terus kan berdoa tanpa putus asa . keyakinan kita sebenarnya yang memungkinkan segalanya . bila kita berdoa , tak semestinya Allah akan makbulkan serta merta . Allah ni maha kaya , pemurah sangat sangat dengan umatnya . Allah sayang sangat dengan hambanya . cuma kita perlu lakukan tugas kita dan selebihnya kita serahkan pada Allah . Allah akan tetap balas doa kita dengan tiga cara . 


1) Allah makbulkan terus doa kita
2) Allah makbulkan , tapi lambat sedikit 
3) Allah tak makbulkan doa kita , tapi Allah 
gantikan dengan yang lebih baik . 

Yang pertama , tanda nya Allah sayang kita . sebab tu Allah beri apa yang kita pinta . Yang kedua , Allah nak uji kita . sampai bila kita boleh bersabar . Yang ketiga , Allah tu maha mengetahui . dia tahu apa yang lebih baik untuk hambaNya . sekadar berkongsi isi hati aku . aku ni memang fragile sikit . mudah sangat gelabah , tak percaya diri sendiri . insya Allah mudah mudahan diri ini selalu berada di landasan yang betul dan sentiasa diberi peringatan . 

Hadis daripada Abu Hurairah, Rasulullah bersabda: 

”Doa seseorang itu akan dimakbulkan selagi dia tidak terburu-buru menyebabkan dia berkata: ’Aku berdoa tapi tidak dimakbulkan.’

Allah SWT berfiman: 

“Berdoalah kepadaku, nescaya akan Kuperkenankan bagimu. Sesungguhnya orang-orang yang menyombongkan diri dari menyembah-Ku akan masuk neraka Jahannam dalam keadaan hina dina.” ( Surah al Mukmin, 40: 60 )




2 comments:

Judh said...

bila dah usaha , berdoa . . dah berdoa sabar . Allah tahu apa yg terbaik untuk kita :)

Lya Amie said...

DIA satu satunya kekasih sejati. mintalah apa saja, merungut lah apa saja, DIA tak pernah jemu mendengar keluhan kita, pmintaan kita ^^

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...