NAK SIMPAN TABUNG HAJI LAH =D

Sunday, December 19, 2010

Shortcut Nak Jadi Bijak Pandai Paling Mantap


Amboi laju je klik yeah. takde jalan mudah dik nak berjaya, nak jadi bijak pandai. Kena ada strategi dan plan yang betul. Orait, aku nak share tips ni dari bestfriend aku time sekolah rendah dulu. dia belajar dekat Obersea, aku lupa lah negara mana, yang pasti dah kuar dari latitud Malaysia lah. kalau aku kentut kat sini, confirm dia tak dapat dengar dah. Unless kalau dia tinggal saka dia kat sini. Ouchh. hari tu aku mintak tips dengan dia lah kan mcm mana. kenapa dia? sebab dia tak penah dapat result tak bagus. result dia selalu bagus. kalau dekat malaysia, selalu dapat 3.5 lah macam tu kan. 

Dari sekolah rendah, masuk sekolah menengah, sampai sekarang. ntah2 dekat tadika dulu pun, dia lah pelajar cemerlang kan. haha. so ni 10 tips yang dibekalkan kepada aku sebelum dia pegi bercuti katanya. tak tau lah apa maksud bercuti. aku selalu kacau dia. aku kata dia dengan buku mmg takleh dipisahkan. macam bf dia dah. ouchh terbocor lak kawan aku ni perempuan. kesah lah pulak kan. biar dia perempuan. eh bukan awek aku. aku takde awek. dia takde bf kecuali buku. dia tak penah curang dekat buku-buku dia. okay jom check tips dia.

1- Jaga Hubungan dengan Mak Ayah, yang ni paling penting katanya. Berkat dan doa ibu bapa AFDAL.

2- Jaga Hubungan dengan Allah S.W.T

3- Jaga Hubungan dengan Tenaga Pengajar

4- Jaga Hubungan dengan Adik Beradik dan Kawan2

5- banyak minum air masak/kosong. kalau belajar, setiap satu jam, minum air masak.

6- kurangkan makan ayam dan daging. lebihkan ikan dan sayur. adoi aku ikan dan sayur mmg tak knal lah.

7- bersenam, at least jalan-jalan je pun okay, bagi otak bergerak. aku hari2 jalan-jalan ke kelas, ke kedai makan. so yang ni aku fulfill. hehe.

8- jangan makan berat sebelum nak belajar. nanti jadi malas, otak berat. badanmalas nak function. kalau nak study pukul8 mlm, pukul 5 or 6 dah makan atau makan lepas belajar

9- jangan terlalu memaksa. ikhlaskan diri, ringankan diri nak buka buku. kalau rasa berat, buat something yang boleh ringankan badan. kalau kawan aku ni, dia akan tengok anime. ntah pape.

10- ada plan blaja. kalau rasa malas nak study sendiri, fokus dalam kelas. kalau rasa malas nak fokus dalam kelas, belajar sendiri. 

senang btol tips dia. tapi nak laksanakan bagi aku amatlah susat. aku tak cukup berdisiplin untuk memenuhi semua di atas. anda bagaimana? 

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...