NAK SIMPAN TABUNG HAJI LAH =D

Wednesday, March 30, 2011

Orang Tranung Cakak Gane Hah ?


Selamat petang .. sibok gile lening sapa dok dang nok updek blog .. faham tak ? tu lah gaya nya kalau aku menulis blog ni dalam terengganu punya style .. untuk translate kan benda tu .. dia akan jadi macam ni .. Sibuk gila sekarang sampai tak sempat nak update blog .. orait mana lebih cun bunyi nya ?? bahasa standard ke bahasa terengganu ?? heee bagi aku mana mana pun okay .. cuma kalau bahasa terengganu , ramai orang akan rasa macam kasar sikit lah kot .. cuba klik play dekat video dekat atas tu .. cuba try tengok macam mana orang pure terengganu cakap berbanding dengan bukan orang terengganu yang cuba untuk cakap terengganu .. sangat lain .. dan nampak tak natural kan .. bila zizan cakap bunyi best je .. 

orang orang luar ni kalau nampak je orang terengganu mesti terus jerit " makang kepok lekor ikang dok ? " .. haaa tengok ?? actually kan bukan semua orang terengganu cakap macam tu .. terengganu ni banyak daerah .. macam aku ni .. ekhem ekhem .. duduk dungun .. bandar sikit tu .. so takde lah pekat sangat terengganu tu .. kalau dekat kemaman , diorang cakap luar dah .. ala ala orang kuantan cakap sikit .. kalau besut tu , terus cakap macam kelantan .. sangat kelakar .. so boleh kata terengganu ni sangat unik .. ada tiga style cakap .. ada seorang ustaz , dia famous .. ustaz azhar idrus .. memang kelakar .. sebab dia guna bahasa terengganu pekat gila .. korang try google .. hee ..

apa yang zizan sebut tu , lubang dalam terengganu adalah Hole .. tu salah eh .. takde nya sebut Hole .. lubang kita sebut lubang jugak .. kalau korang perasaan , dia ada sebut Lebong .. haaa lebong tu maksudnya tipu .. contoh ayat , " Mung lebong aku dok mareng ? " .. kalau bahasa standard akan jadi " ko tipu aku semalam kan ? " haa nampak tak ? lain kan .. kalau orang pekat terengganu cakap, orang luar jarang boleh faham .. kalau kuala berang lagi kelakar .. dia sebut jagung kan , Jagounggg .. lebih G tu sebab dia bunyi dengung lebih sikit ..

ni antara vocab aku nak kongsi .. 

Bolok means Serabai .. 
Natang means Binatang .. 
Dokrok means Tak Larat .. 
Dokrok cetong means tak larat langsung ..
Dok paka means tak berguna ..
dok paka gawa means tak berguna langsung ..
beghat nanang means berat gila gila ..
sekoya means sengal sengal ubi ..
kakah means macam kata ganti diri lah .. 

contoh pengunaan :

~ wei sekoya, bolok kakah ning .. natang sunggoh .. mu lebong aku dok .. dok rok mung .. aku mitok tolong sikit dokleh .. dok paka gawa sunggoh ..

bahasa standard :

wei sengal , ko memang serabai ah .. binatang sungguh .. ko tipu aku kan .. tak larat lah macam ni wei .. aku mintak tolong sikit pun tak boleh .. tak berguna langsung ..

orait .. selamat belajar .. hahaha .. 



4 comments:

Yaya Azura said...

like azhar idrus...

'bukang org sining..nung org bukit 'titti nung'..haha!

Rohani Hashim said...

huhu ambe org ganu gok, org pula duyong

lelaki melayu said...
This comment has been removed by the author.
Mohd Affsan said...

ambe org pula duyong gop..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...