NAK SIMPAN TABUNG HAJI LAH =D

Thursday, April 14, 2011

PERSEDIAAN MENGHADAPI PEPERIKSAAN

lately post berkaitan dengan exam je . ntah pape . tapi itu lah . kita menulis ikut tema . bila world cup , kita cerita pasal bola . bila tsunami , kita cakap pasal tsunami . bosan ke baca entri pasal exam je ? tak pe lah . bosan sikit je . bulan depan takde dah entri macam ni . aku baru lepas test . selepas meronta jiwa dan raga semalam sampai lahirnya entri otak ketat semalam  , maka habis lah test tadi selama sejam . okay , soalan sangat confusing . panjang . dan aku tak pasti apa soalan tu nak . tapi tak pe lah . since dah lepas . still got time untuk final nanti . kena berusaha bersungguh sungguh . bunyi macam rajin semacam je . oleh itu , persediaan untuk ambil exam . hmmm .

1) seberkas Pen ber warna warni . warna merah , biru dan hitam . kena pilih pen yang betul betul sesuai dengan tangan kita dan juga sesuai untuk di pegang selama 3 jam . sebab satu paper 3 jam . harus ada lebih dari 2 pen berwarna biru dan dua pen berwarna hitam . reason ? sebab mood akan berubah ubah time jawab exam mengikut subjek . bila masuk dewan , baru dapat feeling nak guna pen warna biru atau hitam . kenapa kena ada pen merah ? sebab nak senangkan kerja lecturer , potong points yang tak berkaitan . haha . bila kita mudah kan kerja lecturer , diorang akan mudahkan kerja kita .

2) sebotol air mineral . otak kita kan dah tua . tak fresh macam budak budak . perlu kan lebih oksigen . kalau nak bukak mulut , dan hirup udara memang susah lah . sebab dalam dewan yang tertutup , lebih dari 200 manusia berebut rebut untuk menghirup oksigen . daripada korang tercungap cungap , ternganga nganga , langkah mudah bekal air sebab dalam air ada oksigen . so air akan bekalkan oksigen kepada otak . 

3) doa dan tawakkal . berdoa lah selagi boleh . sebab kita tak tahu apa yang akan jadi dalam dewan exam kan . even dah baca semua bab , ada kemungkinan kita jadi blank , blur , dalam dewan exam . oleh itu , berdoa lah supaya benda benda macam ni tak jadi dekat kita . aku pernah jadi sekali dalam dewan exam . sejam pertama , otak tak function , mata ngantuk . tak boleh nak menulis langsung . mata berair . nasib baik sejam lepas tu , otak function tahap maksimum . sempat tulis jawapan . ends up result tak memberangsangkan sangat . okay lah daripada tersangkut kan . mintak jauh jugak yang tu .

okay . dah siap semua yang atas , belum boleh lagi jawab exam . kena lah study jugak . sebaik baik mana pun kita, sesuci suci mana pun kita , kalau tak belajar  , tak de lah dapat jawab kan . kena berusaha . kan biasa ustaz kita cakap , Allah takkan ubah seseorang manusia itu jika manusia itu sendiri tidak berusaha . betul ? so kena berusaha . dan bila kita nak kan something , kita kena berani korbankan something jugak . nothing is free okay . so kalau nak dapat result bagus , pengorbanan yang kena buat harus lah setimpal . tapi ingat , bila dah usaha , andaikata keputusan tak memuaskan jangan putus asa . hee ni nasihat khas untuk diri aku . sekian terima kasih .

5 comments:

cik azeya said...

takotnye nak exam. huk4

Najeera Yahya said...

wohohohoho~~~~ tak sabar-sabar nak exam !!!!

rasa berdebar-debar ~~ fuhh , ngeri juga tapi best!

saya suka exam , otak time tu memang function gegila smpai makan , minum tak ingat ...solat ingat !!!..hihihih..rindu pulak time spm tu ..best!!!

Wazs said...

gud luck for exam every-one.... harap2 pointer makin bagus...`

insha allah... we can do it ~_~

nfatin said...

haha..part yang guna pen warna merah tu memang kelakar..

yup, yang penting usaha dan tawakal..

Youhazreenda said...

thanx for d tips! :)
i followed u :)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...