NAK SIMPAN TABUNG HAJI LAH =D

Saturday, July 16, 2011

NISFU SYAABAN

Salam Nisfu Syaaban semuanya . Tahun baru , bukak buku baru , mulakan impian baru , azam baru , nafas baru , segala galanya baru . semoga tahun baru ni kita lebih bersemangat dan mengharapkan yang lebih baik hendaknya dari tahun tahun sebelumnya . so Datuk share sikit yer info sedikit sebanyak pasal Nisfu Syaaban . sambil sambil Datuk ingatkan diri Datuk , Datuk ingatkan korang semua jugak , yer Datuk memang baik hati . Datuk kan cool . hehe . selamat membaca okay . 

-----------------------------------------------------------------------------------------
Malam Nisfu Syaaban merupakan malam yang penuh berkat dan rahmat selepas malam Lailatul qadr. Saiyidatina Aisyah r.a. meriwayatkan bahawa Nabi saw tidak tidur pada malam itu sebagaimana yg tersebut dalam sebuah hadis yg diriwayatkan oleh Imam Al-Baihaqi r.a:

Rasulullah saw telah bangun pada malam (Nisfu Syaaban) dan bersembahyang dan sungguh lama sujudnya sehingga aku fikir beliau telah wafat. Apabila aku melihat demikian aku mencuit ibu jari kaki Baginda saw dan bergerak. Kemudian aku kembali dan aku dengar Baginda saw berkata dlm sujudnya, “Ya Allah aku pohonkan kemaafanMu daripada apa yg akan diturunkan dan aku pohonkan keredhaanMu daripada kemurkaanMu dan aku berlindung kpdMu daripadaMu. Aku tidak dpt menghitung pujian terhadapMu seperti kamu memuji diriMu sendiri.”

Setelah Baginda saw selesai sembahyang, Baginda berkata kpd Saiyidatina Aisyah r.a. “Malam ini adalan malam Nisfu syaaban. Sesungguhnya Allah Azzawajjala telah dtg kpd hambanya pada malam Nisfu syaaban dan memberi keampunan kpd mereka yg beristighfar, memberi rahmat ke atas mereka yg memberi rahmat dan melambatkan rahmat dan keampunan terhadap orang2 yg dengki.”

Hari nisfu sya’aban adalah hari dimana buku catatan amalan kita selama setahun diangkat ke langit dan diganti dengan buku catatan yang baru. Catatan pertama yang akan dicatatkan dibuku yang baru akan bermula sebaik sahaja masuk waktu maghrib, (15 Sya’aban bermula pada 14 hb sya’aban sebaik sahaja masuk maghrib. Antara amalan amalan yang digalakkan adalah membaca Yasin sebanyak tiga kali pada malamnya , mengadakan Qiamullail , dan berpuasa pada siangnya . 



2 comments:

saiazuan said...

thanks :)

dillataib said...

salam nisfu syaaban datuk:D

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...