NAK SIMPAN TABUNG HAJI LAH =D

Monday, December 20, 2010

Anak VS Mak Ayah

Hari ni dah 20 Disember, masa bergerak dengan terlalu pantas kan. Ada sepuluh hari lagi nak masuk tahun baru. Yet, I am not ready. Pernah tak korang rasa tibe2 mcm nak pegi lari jauh2 dari kehidupan yang sedia ada. Aku tak maksudkan aku nak pegi masuk olahraga ke ape,yang tu memang tak ah kan. Ade ke pulak aku nak masuk larian tu, gile mmg giler. Its absurb, kata Jolie kepada Pitt. Chewaah. Esok dah last kerja ( ya, dah banyak kali aku ulang ) , maknanya lepas ni kena online guna broadband yang “sangat” laju, pengguna broadband mesti tahu kan. Adoi. Susahlah sket nak online. Tapi takpe nanti kita cuba try.

Kawan aku tadi chat dengan aku. Cerita yang dia bengang bila mak ayah dia suruh buat kerja. Sedangkan mak ayah dia tak buat apa pun. Kenapa tak boleh buat sendiri. Chewaah dah macam si tanggang kan. Tapi aku dengar je lah dulu cerita dia. Dia bagi aku situasi macam nie.

1) Ade gelas atas meja yang tak basuh. So mak dia jerit , Alia ( bukan nama sebenar ) tolong basuh gelas ni . sedangkan mak dia nak pegi dapur. Kenapa tak mak dia je yang basuh. Haa, macam mana korang fikir? Aku macam aa btol jugak budak ni argue.  

2) Ayah dia jerit, “ Sally (bukan nama sebenar) tolong lipar baju tu “ sedangkan ayah dia duk selamba je tgk tv, tak buat kerja. Kenapa tak ayah dia je yang lipat. Sedangkan si sally ni baru je balik asrama. Tak sempat panas lagi punggung tu.

Haa macam mana korang justify benda nie ? boleh kongsi pendapat ye.
Aku justify dengan cara ni. Mak ayah dia bukan malas. Tapi saje nak suruh anak dia buat kerja since satu hari nanti dia akan melalui zaman perkahwinan semua kan, so dah kena start blaja dari sekarang. Yang kedua, mungkin tu cara mak ayah nak rapatkan hubungan ukhuwah dengan anak anak kan. Yang ketiga, hmmm kalau bukan sebab di atas , mmg mak ayah anda pemalas lah tu. Tak boleh tgk anda duduk diam. Haha ni yang aku rasa lah. Orang lain maybe fikir lain.

4 comments:

NuR FaTiN said...

betol gak tu.. kdg2 org tua ni dia suruh buat tu buat ni sbb nk mendidik... bukan dia x bleh buat.... selama ni kite xde dia buat juga kan.. xpon saje nk bermanja time anak ade kan... si anak plak tak perlu la tunggu mak ayah menjerit suruh buat baru nk buat kan..

hehe

FrEE tHinkER said...

=D mesti ko mcm neh kan ? haha

huda said...

deyna , uzeir ngan mya...cik uda dah ajar dah....benda2 basic...contohnyer mcm klu dah makan..pinggan bw terus g letak dalam sinki..walaupun cik uda pun nk g ke dapur...tlg angkat jemuran kat luar...cik uda tungguu kat depan pintu...hikhik...padahal mmg cik uda tk buat apa2 pun...
utk diaorg gak kan..berdikari dari kecik2...senang klu umur cik uda tk panjang...atleast tk der la cik agus kelam kabut sangat...hikhik....lg satu klu kita didik dari kecik..bila dah besar akan jadi satu kebiasaan...bukan disuruh ataupun akan menjadi satu paksaan...padahal tu mmg dah tanggungjawab anak..bila dah besar...mak ngan ayah dah penant jaga masa kecik2 kan.. ;-)
(panjang la pulak yer )

FrEE tHinkER said...

bila seorang ibu berkata kata. haha.
takpe2 kekgi bila amer g umah cik huda sem depan, amer suruh deyna jangan buat keje tu. tu keje org tua.org muda kena blaja je. hahahaha.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...