NAK SIMPAN TABUNG HAJI LAH =D

Monday, March 21, 2011

RESTU KELUARGA : PENTING SANGAT KE ?

selamat pagi . semalam seharian tak update .. bz gile sekarang .. kerja banyak kena buat .. sebab aku tangguh kerja .. so sekarang dah dekat due date terpaksa lah curi curi buat .. adoiyaa .. serius banyak gile kerja .. dan bila aku tak online , memang lah trafik aku tak bagus .. but nevermind .. nanti aku curi curi masa .. lagipun internet takde .. akak aku amek aku punyer broadband .. siput betul .. tapi ok lah since broadband tu memang dah slow bangat .. macam baim wong tak aku cakap macam tu ?? oh by the way , ni pun aku curi curi gune komputer dalam kelas ni .. taktau pun selama ni dalam kelas , komputer tu ade internet .. eh aku tak salah guna eh .. aku tengah try nak setting cpu nie ..

oh aku nak story sikit ne .. aku macam terfikir kan kenapa selalu dalam drama melayu ni ade buat cerita pasal cinta tanpa restu keluarga .. then gaduh gaduh .. then kahwin jugak .. lepas tu tak kekal .. menyesal .. balik kepada keluarga .. apakah ?? aku serious macam pelik dan tertanya .. bukan apa .. yes i know restu keluarga tu penting .. tapi adil ke kita biar keluarga yang tentukan masa depan kita ?? dalam apa jua keadaan lah .. tapi sekarang yang obvious kalau bab cinta lah kan .. kalau bab kerja ni , tak jadi issue sangat pun .. aku tanya korang lah kan , bengang tak bila korang dah couple lame lame .. dah tahu dah pun tahi lalat pasangan ade kat mana .. last last tak jadi ape sebab family tak restu .. bengang tak ? bengang tak ? rasa sia sia tak duk ber abang sayang , berkasih kasihan sebelum ni .. SANGAT BENGANG OKAY ..

" kan saya nak kahwin .. bukan abah nak kahwin .. kenapa abah nak masuk campur dalam hubungan kami ? "
" mak , ni cinta mati saya .. kenapa abah perlu restu atau tak .. kenapa mak abah tak consider dulu .. kenal dulu .. kenapa perlu bantah .. kenapa tidak mak abah kenal hati budi dia dulu "

macam ni lah gamak nya soalan yang korang bagi dekat parents kan .. bila parents tak suka pasangan korang .. hmmm .. dan jawapan standard mak ayah akan .. semesti nya .. macam .. abah dah makan garam dulu dari kamu .. abah tahu what is best for you .. hahaha .. sangat drama kan .. tapi itu lah .. ada pepatah pernah berkata " parents know best " .. so maknanya benda ni memang dah terbukti menjadi . berapa pasangan yang anda kenal tanpa restu keluarga , tapi kekal bahagia hingga ke anak cucu .. setakat hari ni aku tak pernah jumpa lagi ..

tapi aku rasa actually macam ni .. kita dengan parents kena ada give and take .. kita kenalkan pasangan kita dulu dekat parents kita .. if parents kita tak setuju .. parents tak boleh reject terus .. aku rasa parents patut bagi peluang dulu untuk kenal hati budi lelaki tu .. dan ktia sebagai anak . jangan jadi derhaka berlagak bagai .. kalau parents tak berkenan tu , jangan cepat gelabah .. kita cuba okay untuk ubah apa yang parents tak suke .. so biar dua dua suka .. parents ni dia ego sikit .. sebab dia sayang kita .. dia taknak kita terbuai dengan benda benda yang tak pasti .. dia nak kita bahagia .. dia nak kita dapat pasangan yang betul betul bahagia bila kahwin nanti .. dia nampak apa yang ada pada pasangan kita .. bila dia tak setuju tak bermakna dia reject total .. setuju ?? ada pengalaman tak ? share lah ..


kesimpulan , jangan nak buat gaduh dengan parents sendiri .. ingat pasangan bula di cari , mak ayah tiada ganti .. okay renung renung kan selamat beramal ... take care ..


3 comments:

perjalanan pulang said...

kita orang dah lama kawin, bincang bincang pun tak guna. hidup misti diteruskan juga... apa yang kau nampak itulah dia hidup dan perkahwinan..soal berkekalan ? Ahhhhh..cerita lama....siapa yang berdayung sebenarnya

Arm_mj said...

owh..pasti restu ibu ayah tuh pntng sbb doa ibu tuh kan x de hijab..=) like d statement parents know best..tp try habes2 dlu bru ngalah..gne cara lembut :D

Wahida Nasution Thakhrim said...

yea, restu keluarga tu penting sebab kahwin bukan untuk seminggu dua.. nak juga hubungan antara mertua, biras atau ipar tu terjalin baik.. kita nak keluarga terima pilihan kita seadanya.. bukan terima sebab kita yang paksa..
kalau boleh usaha sebaik mungkin supaya mak ayah kita pilihan kita..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...