NAK SIMPAN TABUNG HAJI LAH =D

Tuesday, August 16, 2011

MUSIM LU HANTU MAIN JAUH JAUH

Perhatian . Ini bukan entri promo slot Seram You Saka Pergi Jauh Jauh di tv3 . tapi ini ialah cerita benar . based on true story . tiada yang benar dari yang benar benar belaka .

Sekarang ni musim orang cinta halau hantu . so tema nya lebih kurang lah . you hantu main jauh jauh , kalau lu kacau , lu mati wo . lebih kurang lah . sepatutnya ianya jadi scary merry ala ala cerita Scream 4 , tak pun ala ala cerita Khurafat . namun alangkah kecewanya sebab takde sound effect , takde real ghost , takde pelakon pelakon yang gempak . 



namun begitu , since ianya still ada feeling feeling seram sejuk , still wujud elemen bulu roma meremang , still wujud perkara seperti “ wei dah tau malam , kenapa tak bukak lampu , kan dah kena kacau “ , aku cuba cerita .


Pada musim begini , ini ialah taboo orang orang cina, yang diorang kena buat something untuk halau hantu , untuk elak kena kacau . kalau dekat dungun ni , dekat jalan lapangan terbang , jalan je lapangan terbang nyer , atap airport tidak langsung kelihatan , haram nya . 





kalau tak senang dah aku naik flight dari KLIA ke Dungun , untuk pulang bermalam . sambung cerita , dekat jalan tersebut , ada banyak bendera bendera . bendara kali ni memang lain macam . tak macam biasa . kalau biasa , kalau tak bendera Bn , bendera Pas , tak pun keadilan . REFORMASI . okay tiba tiba mengarut


So normally , orang cina akan buat sembahyang dia , bakar lidi sikit , letak makanan sikit depan rumah diorang . kebetulan area rumah aku ni , ramai orang cina . so aku berpeluang lah tengok . ada tu letak air laici Yoes . ada tu letak buah limau . 



yang tak tahan tu , ada yang letak roti gardenia rm0.50 sen tu . hahaha kelakar okay . nasib baik tak letak Cadbury ke , sneakers ker , kfc ke , mcdonald ke . kalau letak ayam Kentucky , confirm bila diorang masuk rumah , budak budak datang curi ayam .


Semalam , aku pergi beli barang dekat Kedai Cina. Nama kedai dirahsiakan . aku pun interview lah tokey kedai . nama tokey kedai juga dirahsiakan atas permintaan . beliau yang hanya di kenali sebagai Chung Li jawab soalan aku dengan ikhlas .



Aku : kenapa sekarang orang cina pasang bendera macam tu ? ada parti baru ke ?

CL : bukan maa . ini musim hantu datang kacau olang . kalau lu tidak kasi itu hantu makan , lu kena kacau . wa takut maa .





Aku : oh ye ke . pernah Nampak ke hantu tu macam mana ?

CL : haiyaa kalau wa penah Nampak , wa sudah ada bawah tanah dengan signboard RIP itu rest in peace

Aku : biar btol . scary nyer . kiteorang punya hantu tak makan orang . kacau jer .

CL : lu punya hantu kecut maa . cina punya hantu kuat fight sama melayu punya . melayu punya hantu tarak ong . takut sama cina punya hantu .

Aku : ye laa tu . habis tu kalau tak bagi makan , hantu ni buat apa ?

CL : lu jangan cakap kuat kuat . ini dengar sama itu hantu . wa dengar kalau tak kasi makan , nanti malam , itu hantu datang ketuk pintu . wa takut .

Aku : betul ke hantu yang ketuk , ntah ntah jiran ketuk nak pinjam lilin sebab rumah dia black out .

CL : lu cuba la try , jangan kasi makan , nanti tengok apa dia buat sama lu

Aku : saya Melayu la . diorang tak boleh kacau . langgar hak asasi bangsa ni


Ada lagi skrip . tapi tak penting untuk di taip panjang panjang . tapi keluar je aku dari kedai , aku gelak guling macam tenggiling . kelakar lah . betul betul takut tu . yang penting , siap kata Melayu punya hantu tak scary . haish kena bagi dia tonton cerita khurafat ni . tak pun aku kasi make up sikit nenek nenek tua , suruh kacau dia , tengok takut ke tak . 


cakap besar btol . hehe . tapi itulah , semua bangsa percaya supernatural ni semua . apa apa pun , mana mana hantu pun menakutkan . dah nama nya hantu . memang ler scary . bunyi pun dah gitu . selamat malam peeps . thank you for reading . 



5 comments:

liyanaanayil said...

cina, melayu, india semua lain2 taww. dorg ade kprcyaan masing2. mcm kite jugak.
kite kene hormat kepercyaan dorg tp jgn ikut ape yg dorg percaya :)

leeya abdul said...

aduhaii sakit pipi k.leeya baca tulisan nih. mmg pernah nampak mereka letak kotak minuman yeos. membazir je kan..

Diyana said...

I rasa perayaan Hungry Ghost lah paling interesting sekali.

Sebab masa tu makanan untuk 'si mati' banyak gila. Diorang siap bakar kereta Merc ngan banglo lagi tu. Tapi, yang diperbuat daripada kertas lah. Kira cam nak kurangkan azab roh kat neraka nanti bila diorang balik neraka. Atau nak bribe penjaga pintu neraka supaya at least satu dua azab diorang bagi lepas lah.

And then got getai singer untuk entertain hantu2 yang berkeliaran.

Interesting walaupun tak percaya dan tak pernah tengok. Cuma baca True Singapore Ghost Stories. Banyak gila cerita pasal Hungry Ghost festival ni.

Rezeki said...

hantu yg plg bwh sekali tu paling takut..scary duuuu.Tapi napa Datuk xtnya cina tu..pernah ke die termiss bg mkn..mesti ade termiss punya..kalau ada termiss, ade ke hantu tu kaco dia

dill said...

masing2 punya hantu versi tersendiri.

unik.

dill.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...